انستجرام

2 سبتمبر 2023

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

انستجرام

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي الأسبوعية


في ماركتنج بالعربي بنقدم لك كل تحديث جديد، عشان عارفين انك مهتم تكون مواكب لكل تحديث بيحصل في عالم الـ Marketing بالعربي ولأن كل تحديث بيحصل في ثواني، عشان كده من خلال منصتنا، هتعرف كل جديد لأننا أول منصة عربية بتوضح معلومات عن مجال الـديجيتال ماركتنج بالعربي كل يوم. عشان كده هنوضح لك أهم التحديثات اللي حصلت الاسبوع ده:



أعلنت ميتا Meta عن انطلاق تطبيق ثريد Threads على متصفح الويب Web:


الأسبوع ده هيتم إطلاق تطبيق ثريد Threads على الويب، بالتالي هتقدر تقوم بفتح التطبيق على جهاز الكمبيوتر الخاص بك او اللابتوب، وتقوم بتنزيل بعض المنشورات Posts والتفاعل معها.


تحديثات جديدة خاصة بالملاحظات Notes من انستجرام Instagram:


تقوم منصة انستجرام بإضافة مقاطع صوتية Audio Clips إلى الملاحظات Notes، وبالتالي هتقدر تشارك مقاطع الأصوات Sounds المفضلة مع أصدقائك، كما يمكنك الرد على الملاحظات Notes برسالة صوتية Voice Message.


يعمل تيك توك TikTok على ميزة جديدة للخوارزميات:


هتقدر تتحكم في المحتوى اللي تشوفه على تيك توك، لأن تطبيق تيك توك يقوم بتحديث جديد وهو إضافة زر موجزات شخصية "Personalized Feeds" واللي من خلاله ممكن تقوم بغلق خوارزميات المحتوى على التطبيق، والميزة دي حاليا موجودة في أوروبا فقط حتى الآن. هل يا تري الميزة دي هتكون متوفرة في مصر، وهل شايف انها هتكون مناسبة ليك ولا لأ؟


يدعم واتس اب WhatsApp ميزة صور بجودة اتش دي HD:


ميزة جديدة يقوم باضافتها واتس اب وهي عند مشاركة الصور وإرسال الصور ممكن تقوم بارسالها بجودة عالية (HD)، وتعمل منصة واتس اب بإضافة ميزة فيديوهات اتش دي ( جودة عالية) في الفترة المقبلة.


يعمل WhatsApp على مشاهدة الرسائل مرة واحدة:


يوجد الآن على واتس اب ميزة ارسال الصور والفيديوهات في المحادثة لمشاهدتها مرة واحدة، وهيتم تطوير الميزة دي لتشمل الرسائل كمان، بالتالي هتقدر تقوم بإرسال رسائل ليتم مشاهدتها لمرة واحدة فقط.


يقدم تيك توك TikTok تجربة بحث جديدة:


بقوم تيك توك على تطوير عملية البحث على التطبيق من خلال اضافة خاصية تبديل إعلانات البحث "Search Ads Toggle"، والتي تسمح للعلامات التجارية أنها تعرض إعلاناتها في نتائج البحث. عندما يبحث المستخدم عن منتج للعناية بالشعر، هيظهر له محتوى مرتبط بالبحث من قبل علامات التجارية.


يعمل تطبيق اكس X على تغيير عرض الأخبار على المنصة:


تقوم منصة اكس X بتغير طريقة عرض الأخبار عن طريق اللينكات Links، a واللينكات تتضمن صورة و عنوان ووصف للمنشور، حاليا يقوم تطبيق اكس X على إزالة هذه العناوين، ويقوم بنشر الأخبار على هيئة صورة فقط.


بكده عرفت ايه التحديثات اللي حصلت الاسبوع ده في عالم الـMarketing بالعربي، من وجهة نظرك هل شايف ميزة الخوارزميات من تيك توك مفيدة ولا لأ لو وصلت مصر؟ شاركنا برأيك في الكومنتات وقولنا ايه التحديث المهم بالنسبة لك.

كمان لو عايز تعرف كل جديد بيحصل في عالم الديجيتال ماركتنج بالعربي تابع كل مقالاتنا اول بأول كل يوم في ماركتنج بالعربي عشان تتابع كل جديد وهتعرف انواع التسويق الالكتروني وإجابة كتير من الاسئلة اللي بتدور عليها.

وكمان لو محتاج افضل شركة تسويق الكتروني في مصر هتقدر تعرف من خلال مقالتنا.

بنشجعك انك متترددش تكتب كومنت وتسألنا على أى حاجة هنرد عليك فورا، وقولنا ايه رايك في التحديثات الجديدة.


إقراء أيضا

 اهم اخبار السوشيال ميديا

لينكد إن

لينكد إن

8 يناير 2024

اهم اخبار السوشيال ميديا لعام 2023

لذلك سنوضح لك اهم اخبار السوشيال ميديا لعام 2023 حتى تكون مواكب لكل تحديث في عالم الـ Marketing بالعربي.

تحديثات جوجل لعام 2023

فيسبوك

فيسبوك

4 يناير 2024

تحديثات جوجل لعام 2023

تحديثات جوجل لعام 2023 لا تقتصر فقط على تحسين أداء محرك البحث، بل تعكس أيضًا الابتكار والتحسين المستمر. تعمل جوجل باستمرار على تلبية احتياجات المستخدمين وتوفير تجربة بحث متميزة، لذلك التحديثات تعكس تلك الجهود.

ما هو التسويق الالكتروني

فيسبوك

فيسبوك

21 ديسمبر 2023

ما هو التسويق الالكتروني 2024

تعرف على اخر التحديثات في مجال الديجتال ماركيتنج للاجابة عن سؤال ما هو التسويق الالكتروني و افضل طرق تطبيقه في عام 2024!

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

انستجرام

انستجرام

17 سبتمبر 2023

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

كن دائما على دراية باخر تحديثات السوشيال ميديا و الديجيتال ماركتنج على مستوى العالم من خلال منصة ماركتنح بالعربي

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي الأسبوعية

انستجرام

انستجرام

10 سبتمبر 2023

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي الأسبوعية

تعرف على اخر تحديثات السوشيال ميديا واخر اخبار مجال الديجيتال ماركتنج بالعربي من خلال منصة ماركتنج بالعربي ، اول منصة عربية في الاشرق الاوسط متحصصة في مجال التسويق الالكرتوني و الديجيتال ماركتنج

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

انستجرام

انستجرام

3 سبتمبر 2023

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

تابع كل اخبار مجال الماركتنج بالعربي و تحديثات السوشيال ميديا من خلال منصة ماركتنج بالعربي وهي أول منصة عربية في الشرق الأوسط متخصصة في مجال الديجيتال ماركتنج